Back to 7RCB - NL
Go to De CLUB

 

 

De  A A N K O O P  van een LOTUS SEVEN. 

De aankoop van een Lotus Seven of zijn afgeleiden en replica's is niet zonder enig gevaar!!

Een beetje geschiedenis.

De Lotus Seven bestaat sedert september 1957 en is een fantastisch minimalistisch ontwerp ontsproten uit het geniale brein van Sir Colin Chapman. Onmiddellijk kende de Lotus Seven een enorm succes, vooral in competitie. (waar hij eigenlijk voor gebouwd was).

Er volgden verschillende evoluties: de Lotus SI, de SII, de SIII en dan ook nog de hoekige polyester versie uit de Seventies, de SIV.

Als toonaangevend Formule 1 constructeur zag Colin Chapman in 1973 geen brood meer in het Seven concept, en verkocht de rechten ervan door aan Graham Nearn, zaakvoerder van Caterham Cars, één van de grootste Lotus Seven dealers uit die tijd.

Aanvankelijk produceerde Caterham nog gedurende een paar jaren de SIV, doch daarna keerde Caterham terug naar het meer gegeerde SIII model. Alle de door hun gebouwde auto's werden verkocht onder de naam CATERHAM.
De eerste 10 jaren evolueerde de Caterham Seven slechts in kleinere details. Het is pas vanaf 1986 dat er grotere wijzigingen doorgevoerd werden. Van de starre achteras en de Ford Kent Crossflow motoren evolueerde het naar de de Dion achteras, de Opel (Vauxhall) motoren, de Rover motoren, de zesbak, de Superlight versies, enz.

De allerlaatste en meest geëvolueerde versie van de Seven is de CSR.

-

De Seven replica's

Wat meestal gebeurt bij zaken die goed draaien gebeurde ook voor de Seven. Diverse "fabrikanten" of "would be fabrikanten" zagen klinkende munt in dit concept, en bouwden een replica van de Seven, al dan niet met succes.
Dit begon reeds in een heel vroeg stadium met Ginetta in 1958, Elfin in 1961, Dutton in 1971, Donkervoort in 1978 en in 1983 met Westfield. Vele anderen volgden later nog.

Een lijst met een groot aantal fabrikanten en wat achtergrondinformatie kan je vinden elders op deze site.

-

De soorten replica's

Het spreekt vanzelf dat je niet alle replica's over éénzelfde kam kan scheren.

- Er zijn de goede replica's, gebouwd volgens de visie van Sir Colin Chapman: te weten, een performante Seven aanbieden met de best mogelijke verhouding gewicht/vermogen - LIGHT is RIGHT.

- Daarnaast heb je dan de goede sportieve replica's die daarvan afwijken qua concept, gewicht of afwerking.

- Ten laatste heb je de replica's die van ver een beetje op de Seven lijken, doch daar houdt elke vergelijking dan ook op. Sommige van die auto's zijn zelfs gebouwd op een ladderframe (zoals de oudere 4x4 auto's) met een MDF carrosserie of andere hebben een zelfdragend koetswerk. Ze zijn enkel bedoeld om op zondag de broodjes mee af te halen bij de bakker.

De echte Seven daarentegen, is een raceauto, gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg!

Je moet dus bij aankoop van een Seven of van een replica al goed weten wat je wil. Ofwel koop je een  replica die er van ver wat op lijkt en kan je daar dan rondjes mee maken rond de kerktoren, ofwel koop je een goede en performante replica, waar je niet enkel op de openbare weg, maar ook op circuit nog volop plezier kan beleven.

Voor de leek is het heel moeilijk de verschillende merken en modellen uit elkaar te houden. Die replica's lijken meestal allemaal wel op een Lotus Seven, maar onderling zijn de verschillen soms wel erg groot.

-

De gevaren bij aankoop van een Seven replica

-

Welk Merk & model?

De kwaliteit- en waardeverschillen zijn dus enorm tussen de verschillende merken van Seven replica's. De ene replica kan je vergelijken met een "low budget auto", de andere met een "luxe sportwagen".

Doch bij de Seven is de bijkomende moeilijkheid wel dat ze allemaal op hetzelfde model lijken: de Lotus Seven.

Het gevaar is dan wel, dat die "Lada" soms als "Porsche" te koop aangeboden wordt. En als je dan als leek de verschillende merken & modellen niet uit elkaar kan houden, ja, dan ben je de sigaar. Dan koop je een "Lada" voor de prijs van een "Porsche"!

Daarom slechts 1 gouden raad (en deze is eigenlijk van toepassing voor elk automerk en model):

Vóór je daadwerkelijk een Seven wil aanschaffen, sluit u eerst aan bij een Club die deze auto behartigt. Daar kan je alle mogelijke info inwinnen, en u laten bijstaan door één of meerdere leden. 

-

De bouwkwaliteit?

Een bijkomend gevaar bij de Seven is dat de replica's dikwijls door particulieren gebouwd zijn (aangekocht als kit), en dat de ene knutselaar de andere niet is. Er kunnen soms grote kwaliteitsverschillen zijn tussen 2 dezelfde Seven replica's.

-

De boorddocumenten?

Ook met de boorddocumenten gebeuren soms nogal gekke dingen. In Engeland kon een Kit Car ingeschreven worden met de boorddocumenten van de donorwagen. Je kon er dus Sevens aantreffen ingeschreven als Lotus Ford, Ford Seven, Seven Anglia, Cortina Seven, enz. In België worden wagens met dergelijke documenten al enkele jaren niet meer aanvaard voor inschrijving door de DIV.

In een rondschrijven van de GOCA van juni 1999 (bij de invoering van de "O" nummerplaat) stond volgende: "Oldtimers, procedure voor de controle. … In geval van twijfel over de echtheid van de voorgestelde documenten of indien het voertuig niet aan deze documenten beantwoordt (documenten van een Ford en voorgesteld voertuig een kopie van een Lotus Seven) zal een verklarend rapport aan het ministerie overgemaakt worden. In dit geval mag de stempel van de controle niet op het aanvraagformulier voor inschrijving aangebracht worden zonder voorafgaand akkoord van het ministerie. .."

Die wagens kan je dan meestal enkel nog gebruiken op circuit (indien het een daartoe geschikt model is) of als decoratief object.

Elke Seven replica fabrikant heeft sinds jaar en dag zijn eigen merkplaat en nummering.

Bij een Seven Replica is het dus van primordiaal belang vooreerst te weten om welk merk en model van Seven het gaat. Dan kan je nagaan of die replica wel vergezeld is van de correcte papieren met vermelding van het juiste bouwjaar. Nadien kan je de algemene staat (schade opgelopen door circuitgebruik, ongevalschade, corrosie van chassis, staat van de polyester delen, technische staat van motor en versnellingsbak, enz.) en de bouwkwaliteit ervan controleren en ten slotte een testrit maken. Indien dit alles meevalt, valt een aankoop te overwegen.

-

Welke richtprijzen?

LOTUS SI, SII, SIII: "the ORIGINAL" echte Lotussen zijn heel moeilijk te vinden, en de prijzen zijn dan ook navenant. Reken gerust op 30.000€ of meer voor een mooi exemplaar.

LOTUS SIV (polyester body): minder gegeerd, doch dit is toch een echte Lotus. Stilaan word deze Lotus een gegeerd object. Nu nog te koop vanaf zo'n 12.000€

CATERHAM: de enige echte voortzetting van de Lotus Seven, gebouwd volgens het origineel Lotus concept. Een LHD exemplaar met papieren in regel, reken vanaf 20.000€

DONKERVOORT: luxe versie van de Seven – prijzen vanaf 20.000€ voor een S7 & S8, 25.000€ voor een S8AT, 40.000€ voor een D8 Cosworth…

WESTFIELD: vanaf 10.000€

DAX RUSH, RUSH MOHR, IRMSCHER: vanaf 10.000€

TIGER CAT: vanaf 8.000€

TIGER Six: vanaf 10.000€

TIGER Avon: vanaf 8.000€

SYLVA Striker (Ford): vanaf 8.000€

RAW Striker (Toyota 4Age): vanaf 10.000€

MARTIN: vanaf 10.000€

STUART TAYLOR Locost: vanaf 8.000€

MK Locost: vanaf 8.000€

LUEGO Locost: vanaf 8.000€

FORMULA 27: vanaf 7.000€

ROBIN HOOD: vanaf 4.000€

LOCUST (Hornet, T&J, …): vanaf 3.000€

DUTTON: vanaf 5.000€

Het betreft hier enkel een richtlijn voor Sevens met LHD die correct ingeschreven zijn, rijklaar zijn en geen grote gebreken vertonen. Deze prijzen kunnen oplopen naargelang de opties (onafhankelijke wielophanging, sperdifferentieel, race onderdelen, enz.), de motorisatie (Zetec motor, Twin Cam motor, Cosworth Turbo, Toyota 4AGE motor, enz.), de afwerking (Alu, carbon, deurtjes, kap, enz..) of de aangebrachte wijzigingen.

-

Zelf invoeren?

Wagens zijn in bepaalde landen goedkoper (in Engeland vooral). Vergeet echter niet dat het daar meestal om RHD wagens gaat (rechts gestuurd) en dat de aanpassingen voor homologatie en inschrijving voor de nodige hoofdbrekens kunnen zorgen. Ook zijn de boorddocumenten niet altijd in orde.

-

Procedure voor invoer?

Voor alle gevallen: Naar de douane gaan om te wagen in te voeren en een vignet te verkrijgen.

- Als de wagen ouder is dan 6 maanden EN meer dan 6000km heeft EN de btw in Engeland voldaan is zijn hier geen of minieme kosten aan.

- Is de auto jonger dan 6 maand, met minder dan 6000 km, dan moet er BTW betaald worden. Ook als de wagen gekocht is van een btw-plichtige handelaar waarbij de koper geen BTW heeft betaald in Engeland (intracommunautaire regeling) moet er BTW worden betaald in België.

-

- 1. De auto heeft een Europees gelijkvormigheidattest. (European CoC): Met de auto gewoon naar de keuring gaan voor inschrijving, met het vignet van de douane. De auto krijgt een gewone keuring en een inschrijvingsformulier. (er zijn slecht heel weinig modellen Seven met een CoC!)

- 2. De auto heeft geen Europees gelijkvormigheidattest, doch wel een engelse ‘V5’: Je moet een afspraak maken voor een gelijkvormigheidkeuring in een hoofdstation. Tijdens deze keuring wordt bepaald of de auto conform is met een bestaande Belgische of EU-typegoedkeuring.

- Indien JA, dan krijg je van de GOCA een ‘attest gelijkgesteld met een gelijkvormigheidattest’ en kan de auto worden ingeschreven.

- Indien NEE, krijg je van de GOCA een brief waarin je op de hoogte wordt gesteld van de mogelijkheid om een ‘eenmalige goedkeuring aan te vragen bij het ministerie van verkeer. Je doet deze aanvraag schriftelijk, wacht op een vraag tot betaling, voert de betaling uit en je wacht af. Mogelijk krijg je zonder verder onderzoek of verplichting een ‘eenmalige goedkeuring’

OF het ministerie laat je weten welke wijzigingen je dient uit te voeren/attesten je dient te laten zien voor het verkrijgen van je goedkeuring. Meestal moet de keuring deze wijzigingen vaststellen, maar het is ook mogelijk dat je de wagen moet laten controleren op het BIVV.

Zonder te zware tegenslagen is ook deze procedure haalbaar. Het kan echter ook wel een lange lijdensweg worden.

In beide gevallen de aanvraag tot inschrijving opsturen en wachten op je nummerplaat. Indien je de nummerplaat gaat afhalen, vraag dan na op welke dagen de douane er aanwezig is. Buiten deze dagen kom je van een kale reis terug…

-

WELKE AUTO’s LAAT JE HET BEST STAAN :

- 1. auto’s met op de papieren een andere merk- of type aanduiding dan ze in werkelijkheid zijn : Super Sevens met op papier Anglia Seven, Triumph, Ford of andere aanduidingen zijn NIET legaal inschrijfbaar !

- 2. auto’s met een bouwjaar OUDER dan sedert wanneer het merk/type bestaat. De keuring zoekt dit op !!!

- 3. auto’s van na 1995 zonder elektronische injectie EN zonder lambda sonde EN zonder katalysator. Deze auto's geraken niet door de emissietest en bij inschrijving wordt het ontbreken van katalysator vastgesteld en doorgegeven aan het ministerie.

- 4. Auto’s zonder Engelse V5. Enkel een SVA attest en een MOT attest volstaan NOOIT

-

Geduld is bij invoer zeker op zijn plaats. Bepaalde invoerders zijn soms bereid (tegen betaling) u bij te staan om de wagens ingeschreven te krijgen. Aan u om te zien of dit wel de moeite loont.

-

Zelf bouwen?

Goede complete kits zijn beschikbaar vanaf zo'n 6.000 à 7000€. Meestal volstaat een oudere Ford Sierra of andere achterwiel aangedreven auto als donorwagen. Dit laat u toe zelf uw Seven replica op te bouwen volgens uw eigen smaak. Meestal zorgt de (serieuze) verdeler of invoerder voor alle hulp en ondersteuning voor bouw, homologatie, inschrijving, enz. Met enige technische kennis is zo'n zelfbouw niet onoverkomelijk. Dan kan je er ook nog prat op gaan dat je de wagen eigenhandig bouwde.

Inschrijven van een zelfbouw Seven wordt in België echter steeds moeilijker en moeilijker. De wetgeving verandert voortdurend en de milieueisen worden steeds strenger. Voor je dan ook met de ene of andere invoerder of verdeler in zee gaat, laat steeds de overeengekomen condities wat betreft insschrijving en homologatie op papier zetten. Zo kan je maar beter (onaangename en kostelijke) verassingen voorkomen.

-

Enkele Clubs:

- www.7rcb.be – voor alle Sevens zonder merkenonderscheid

- www.donkervoort-club.be – voor Donkervoort

- www.sevenclub.nl – voor alle Sevens zonder merkenonderscheid

- www.seven-ig.de – voor alle Sevens zonder merkenonderscheid

- www.kitcarclub.nl – voor alle Sevens zonder merkenonderscheid

- www.clubmartin.com – voor Martin Seven & Cobra 

 

Back to 7RCB - NL